Kelo
Lähettäjä "Loviisanpässin sillan arkkitehtuurikilpailu"
Palaa etusivulle


Tutustu tarkemmin Kelo-kilpailutyön suunnitelmiin (PDF)
Palaa sen jälkeen jättämään kommenttisi alle.
Kommentit(15)
Kommentointi ei ole mahdollista, koska tämä projekti ei ole tällä hetkellä aktiivinen.
Viimeisin kommentit on ladattu.
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Kelo on hyvällä tavalla muista erottuva silta. Minulle tulee mieleen, että suunnittelijat/suunnittelija ovat luontoa kunnioittava.
Ihan huippu ja ja tuo jotain uutta tyyliä tylsiin tuotoksiin. Paras!
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Mielestäni paras ja visuaalisesti paikkaan sopivin. Kekseliäs, ikäänkuin kaatunut kelopuu. Olisipa hienoa jos siltojen arkkitehtuuriin saataisiin jotain aivan uutta ideaa!
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Hieno, luonnonmukainen. Kiinnostava ja virkistävä v- pohjarakenne.
Käyttäjän User 729540profiili
lähettänyt:User 729540
7 kuukautta sitten
✨
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Mielestäni tämä on niin kaunis ja nokkela suunnitelma; ikäänkuin puu olisi kaatunut ja jätetty paikoilleen tuomaan lisää monimuotoisuutta.
Tässä on leikkisyyttä, luonnonmukaisuutta sekä toimivuutta.
Sopii hyvin Lahden kaupungin imagoon ympäristökaupunkina. Ei mikään tylsä ja perinteinen silta.
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Rumin näistä kaikista, joku risukasa? Skeittajaat ja parkouraajat nousevat kalteville pinnoille, varmaan viihdyttäisi heitä -ei muita.
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Kauniissa ulkopinnassa on virtaavaa liikettä, joka tuo mieleen ajan kun puutavaraa tuotiin Lahteen uittamalla. Tämä on ulkonäöltään eniten Lahtea, sillan muihin ominaisuuksiin en osaa sanoa mitään :)
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
Vetotankoihin perustuva riippuva rakenne on mielenkiintoinen ja kevyt. Kelopuuverhous tekee siitä hyvin raskaan näköisen ja se ahdistaa alla olevan kulkuväylän matalan tuntuiseksi. V:n muoto pohjassa on kuin yllä riippuva terävä elementti, joka uhkaa kulkijaa.
Käyttäjän Elsa Keskiväliprofiili
lähettänyt:Elsa Keskiväli
7 kuukautta sitten
Sillan rakenne ahdistaa ja synkentää hienosta valaistussuunnitelmastaan huolimatta kapeaa ja pimeää raittia.
Puiden poiston osalta turhan optimistinen.
Kaiteiden lankkuratkaisu oikein houkuttelee töhrimiseen.
Puun käyttöikä ko. ratkaisulla ei ole pitkä.
Sillan linjaus lähes suoraan Vesijärvenkadun ylittävälle suojatielle voi olla vaarallinen, liikennevaloista huolimatta.
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
@Elsa Keskiväli Sillan linjaus on sama kaikissa neljässä ehdotuksessa, kaikki johtavat suoraan suojatielle. Tämä on mielestäni paras ja helpoin myös toteuttaa. Tämän ehdotuksen suora linjaus säästää enemmän puita kuin moni muista kilpailuehdotuksista.
Käyttäjän Riina Puusaariprofiili
lähettänyt:Riina Puusaari
7 kuukautta sitten
Tämä ehdotus on mielestäni heikoin neljästä. Sillan lInjaus on selkeä ja ajatus valoa kuultavasta puukehikosta on kiva. Haasteena kuitenkin näen sillan kaiteen turvallisuuden sekä toimivuuden kunnossapidon kannalta. Miten kaiteen kalteva pinta, joka on esitetty vuorattavan lankuilla ja taiteella, kestää esitetyssä kulmassa vettä, lunta, jäätä ja rapaa? Kaiteen kaltevuus on myös sellainen, että sille voi kiivetä ottamalla valaisinkiskosta tukea (ellei muutenkin).
Tiedän, että esityksessä mukana olleen porras-ehdotuksen voi jättää huomioimatta, kun se ei kilpailun tehtävänantoon liittynyt. Totean silti, että se on ristiriitainen ehdotus luonnonarvojen kannalta. Portaat olisivat todennäköisesti myös talviaikaan käyttökiellossa.
lähettänyt:Nimetön
7 kuukautta sitten
@Riina Puusaari Useammassa ehdotuksessa kaide ei täytä turvallisuusmääräyksiä tai esim. sillalta putoavaa aurauslunta ei ole huomioitu riittävästi.
Kaiteessa ei saa olla liian suuria rakoja (yli 100mm) tai kiipeilyn mahdollistavia elementtejä (esim. tarttumakohtia tai poikkipinnoja)
Talvikunnossapito tehdään koneellisesti, joten aurauslumen ja jään putoaminen on estettävä kaideratkaisulla.
Puinen, varsinkin ulospäin kalteva kaide on herkkä kunnossapitovaurioille sillan kannen tasolla. Likainen lumi värjää nopeasti puupinnat.
Jaa
lähettänyt
Nykyinen tila
ehdotettu
